Klachtenregeling

Bent u ergens ontevreden over, of heeft u een klacht over onze begeleiding? We gaan graag met u in gesprek en op zoek naar een oplossing.

Bepreek uw klacht of ongenoegen in eerste instantie met de persoonlijk begeleidster van uw kind. Komt u er samen niet uit? Dan zal diegene u in contact brengen met het management. U kunt echter ook zelf gesprek aanvragen door te bellen naar 06-12678392 of een mailtje te sturen naar: L.Borghans@begeleidingmet4poten.nl

Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waarbij we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze begeleiding op te helpen lossen.

Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past.

Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.

Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op.

Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen.

Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.


Klachtenportaal ZORG

Onderstaande tekst is overgenomen uit Flyer WKKGZ KPZ 2025 van Klachtenportaal ZORG.

Een klacht over uw zorgaanbieder? 
Hieronder de klachtenprocedure WKKGZ in het kort. 

Stap 1: Maak uw klacht bespreekbaar. Praat met uw zorgverlener over uw klacht, misschien kunt u het samen oplossen.

Lukt het niet of wilt u een klacht indienen:

Stap 2: Klacht indienen
Stuur Klachtenportaal Zorg (KPZ) uw klacht. KPZ leest uw klacht en, als uw zorgaanbieder aangesloten is bij KPZ, neemt een klachtenfunctionaris contact met u op.

Stap 3: Klachtbrief maken
De klachtenfunctionaris beschrijft uw klacht in de klachtbrief, deze wordt, na uw akkoord, aan de zorgaanbieder gestuurd.

De zorgaanbieder reageert naar de klachtenfunctionaris. Deze bespreekt de reactie met u. U kunt nog met uw zorgverlener praten waar de klachtenfunctionaris bij is, maar dit hoeft niet.

Bemiddelingsgesprek: Gewenst, niet verplicht.

Stap 4: Reactie zorgaanbieder
De zorgaanbieder schrijft alle gemaakte afspraken op in een brief. De klachtenfunctionaris schrijft een afsluitende brief. Bent u hiermee tevreden? Dan is de klacht afgesloten.

Is er nog geen goede oplossing geboden door de zorgaanbieder? Dan kunt u stoppen met de procedure of met de brief van de zorgaanbieder naar Geschillencommissie KPZ.

Stuur uw klacht op naar Klachtenportaal Zorg. Dat kan op twee manieren: 
Via het klachtformulier op de website: www.klachtenportaalzorg.nl of via email: info@klachtenportaalzorg.nl

Ontvangen wij uw klacht? Dan controleren we of uw zorgaanbieder bij ons is aangesloten en welke procedure hoort bij uw klacht. Een onafhankelijke klachtenfunctionaris neemt daarna contact met u op. Deze persoon heeft als taak om naar u en naar uw zorgaanbieder te luisteren en u samen te helpen om tot een oplossing te komen.

  • Eerst vertelt u meer over uw klacht, zodat de klachtenfunctionaris alle informatie compleet heeft.
  • De klachtenfunctionaris verwoordt uw klacht in de klachtbrief aan de zorgaanbieder.
  • De klachtenprocedure is gestart en duurt tot 6 weken. Het mag met 4 weken worden verlengd als dat nodig is om de klacht op te lossen.
  • Uw zorgaanbieder kan reageren op uw klachtbrief om meer informatie te geven en/of een oplossing voor te stellen.
  • De klachtenprocedure kan bestaan uit uitwisseling per mail, brief en/of gesprekken. Alle communicatie verloopt via de klachtenfunctionaris.
  • De zorgaanbieder sluit de procedure af met het eindoordeel en een oplossing.
  • Als het wat u betreft is opgelost dan sluit de klachtenfunctionaris de procedure af met een eindbrief.

Is uw klacht nog niet voldoende opgelost?
Bent u niet tevreden met de oplossing van de zorgaanbieder, dan is er een volgende stap mogelijk. U kunt naar de geschillencommissie gaan voor een bindende uitspraak, met de brief van de zorgaanbieder.

U mag altijd stoppen tijdens de klachtenprocedure. Vertel dit dan aan de klachtenfunctionaris.

Geschillencommissie

Klachtenportaal Zorg geeft toegang tot een erkende geschillencommissie. Deze commissie beoordeelt of ze de onderdelen van het geschil (uw klacht) gegrond vinden (waar of niet waar). Ze geeft een advies aan de zorgaanbieder. Als u een schadeclaim heeft ingediend bij de geschillencommissie dan beslist ze over de (mate) van toekenning. De zorgaanbieder is verplicht uit te voeren wat de geschillencommissie besluit (de beslissing is bindend), net als u. Binnen 6 maanden krijgt u de uitspraak. U kunt meer lezen over deze aanpak op www.geschillencommissiekpz.nl. Ook kan uw klachtenfunctionaris u hier meer over vertellen.

* U hoeft niet te betalen voor de klachtenprocedure.
* U betaalt griffiekosten voor het behandelen van een geschil. Wordt uw geschil (deels) gegrond verklaard, dan ontvangt u de griffiekosten terug van de zorgaanbieder.

Het klachtenreglement is te vinden op website van Klachtenportaal ZORG.